الاثنين، 7 فبراير 2011

كما وعدناكم ...شحن مكيف الكرولا بالصور

على لسان محمود صلاح

السلام عليكم ورحمة الله



إليكم تجربتي في شحن المكيف بتاع الكرولا بتاعتي موديل 93 1600 انجكشن في عمان .



الأعراض : - كان شغال زي الفل وفجأة أصبح بدون تبريد برغم إن الكمبريسور شغال وصوت البساتم داخله موجود ..


توجهت لورشة متخصصة في التكييف ..
اول حاجة حط المقياس في البلف وطلب مني تشغيل العربية والمكيف ووجدنا الؤشر صفر











وبعدين ركب الكباس الخارجي ده عشان ينفخ هواء في المواسير بدل الفريون عشان يكشف ودود تسريب




ونفخ لحد ضغط 400 PSI








وبدأ يكشف بالصابون السائل






واكتشفنا تسريب في أحد الخراطيم من مكان الطرف الحديدي بتاعها ( مش عارف المصطلح الصحيح )



وفكه وخذه على الورشة على الزرجينة وفور الأطراف الحديدية بالمنشار والصاروخ



وجاب جزء من خرطوم امريكي جالاكسي وقطعه





وركب الأطراف الحديدية الجديدة




وكبسها في مكبس مخصوص





وغيرنا الوردات دي بوردات أصلية ( لازم الأصلية وإلا هتسرب فريون تاني من كلام زباين جنبي )







تركيب الخرطوم





ونفخ هواء تاني وفضل يجرب بالصابون تاني

وبعدين الفريون ونلاحظ انه بيطلب تشغيل العربية والمكيف أثناء الشحن
وده فريون سنغافوري المتاح وقتها وبيظبطه على 30 PSI تقريباً








وبعدين ضبط التيرموستات الاوتوماتيكية من التابلوه لأننا لا حظنا ان المكيف ما بيفصلش فوطيناها






وفي النهاية


الحساب




0 التعليقات:

إرسال تعليق