السبت، 5 فبراير 2011

ما انتظره الكثيرين قائمة بسائقي فورس إنديا لموسم المقبل




سيصبح بول دي ريستا السائق البريطاني الثالث في بطولة العالم لسباقات فورمولا وان للسيارات هذا الموسم بعدما أعلن فريق فورس إنديا يوم الأربعاء أنه سيكون زميلاً للألماني أدريان سوتيل في 2011.

وينافس البريطانيان لويس هاميلتون وجنسون باتون مع فريق مكلارين في بطولة العالم هذا الموسم.
واحتفظ سوتيل (28 عاماً) بموقعه للسنة الخامسة على التوالي في فورس إنديا بعدما بدأ مشواره مع الفريق في 2007.
وسيصبح الألماني نيكو هالكنبرغ سائقاً للتجارب في فورس إنديا، بعد رحيله عن فريق وليامز في نهاية الموسم الماضي لإفساح مكان للفنزويلي الصاعد باستور مالدونادو.
وجاء الإعلان خلال مؤتمر صحفي في غلاسكو باسكتلندا ليوجه لطمة قوية للإيطالي فيتانطونيو ليوتسي الذي شارك مع فورس إنديا بجانب سوتيل العام الماضي وكان يأمل في تمديد تعاقده مع الفريق.

ونوافيكم بالمزيد من صور المشاهير ...افضل صور لسيارات المشاهير



Pamela
Anderson Jaguar XF
صور سيارات المشاهير

صور سيارات المشاهير



Jeremy Piven BMW Hydrogen 7 صور سيارات المشاهير




Victoria
Beckham Bentley Continental GTC
صور سيارات المشاهير





John Lithgow BMW 750Li

صور سيارات المشاهير





Jennifer Love Hewitt Saab 9-3 Convertible

صور سيارات المشاهير


صور سيارات المشاهير




Celine Dion Mercedes Benz S550 صور سيارات المشاهير




Seal Ferrari F430 Spyder

صور سيارات المشاهير






Kim Kardashian Bentley Continental GTC

صور سيارات المشاهير






Playmate Jayde Nicole Cadillac CTS

صور سيارات المشاهير






Paris Hilton Bentley Continental GT

صور سيارات المشاهير



صور سيارات المشاهير




Sylvester Stallone Ferrari 612 Scaglietti صور سيارات المشاهير

مجموعة من المشاهير وما يفضلون من سيارات




بريتني سبيرز



جوليا روبورتس




مادونا



ليو ناردو ديكابريو


أوباما مع سيارته..أمريكا من وجه أخر


سيارة اوباما الرئاسية الجديدة التي تحمل إسم وملامح كاديلاك ظاهريا ولكنها حقيقة الأمر مصنوعة على هيكل شاحنة المهمات المتوسطة الثقل جي ام سي توب - كيك , وهي نفس السيارة التي تم تطوير شخصية ايرون هايد عليها في فيلم ترانزفورمرز.

وفيما كشف جهاز الاستخبارات السري الأمريكي عن السيارة الجديدة عبر جنرال موتورز، التزم الطرفان الحذر الشديد ولم يكشفا عن تفاصيل السيارة.

الكاديلاك تحمل خليط من جيب اسكاليد و CTS
وقد رشحت إلى وسائل الإعلام بعضا من تلك التفاصيل ومنها تزويد السيارة التي تحمل ملامح خليطة من إسكاليد وCTS بزجاج سمكه 5 بوصات (12.7 سم) مضاد للقذائف والرصاص، وألواح للجسم يتداخل في صنعها الفولاذ والألمنيوم والتيتانيوم والسيراميك وهي بسمك 8 بوصات (20.3 سم) ويمكنها صد الصواريخ والقنابل وحماية الرئيس من أي هجوم بالمتفجرات.

وتتضمن التجهيزات حسب بعض المصادر عوازل خاصة من المطاط شديد التحمل لعزل المقصورة كليا في حال تعرض السيارة لهجوم بالأسلحة الكيميائية ويعتقد بأن السيارة مجهزة بأنظمة داخلية خاصة لتوليد الأوكسجين.

وفي حال تعرض السيارة لأي هجوم وبأي نوع من الأسلحة فإنها تقفل نفسها تلقائيا وتصبح كخزنة بنكية صلبة وقوية ولا يمكن الوصول إلى ما في داخلها. أما الإطارات فهي من نوع RHS صنع جوديير ويبلغ قطرها 19.5 بوصة ومتوقع أن تكون مجهزة بأنظمة خاصة لسد الثغرات تلقائيا وهي مصنعة بنفس نمط الإطارات المستخدمة في شاحنات المهمات الثقيلة جدا.

اوباما يشجع صناعة السيارات المهجنة

ولا توجد تفاصيل عن المحرك وقوته ، والبعض رجح أن تكون بالديزل ونتوقع أن يكون ذلك صحيحا بالنظر إلى أساس بناء السيارة على أساس توب - كيك وإلى وزنها. ولسنا مع ما ذهبت إليه بعض وسائل الإعلام بأنها ربما تحمل نظام دفع هجين بسبب ثقل السيارة الكبير المتوقع أنه يزيد عن 4.5 طن ومحدودية حركتها أصلا وهما سببان لن يجعلا من هذا النظام خيارا مطلوبا. وتشير مصادر بأن استهلاك الوقود مرتفع جدا ويبلغ 3.40 لتر لكل كيلومتر.


والمعروف أن أوباما يشجع كثيرا على تطوير صناعة السيارات الدفع الهجين والكهربائي ويرغب برؤية أكثر من مليون سيارة هجينة تباع في السوق الأمريكية بحلول 2015. ولكنه يدرك بأن سيارة الرئاسة شيء آخر، بل هو ليس من يقرر كيف تندفع تلك السيارة لأنها من مهمة خبراء الحماية الشخصية وجهاز الاستخبارات.
وبناء عليه لا تتوقع أن تكون سيارة الرئاسة الجديدة رشيقة في حركتها بل المتوقع أن تكون بطيئة وأن لا تزيد سرعتها القصوى عن 100 كلم/س.






سيارة اوباما تجلس على اساسات هذه الشاحنة , جي ام سي توب - كيك














عن بونتو ايفو اوتو باكدج2 ....تقرير شخصي لأحد العملاء

هذا التقر ير عن بونتو ايفو اوتو باكدج 2 ….. العربيه الان معايا عامله 1200 كيلو … اللون ابيض الفرش احمر …. موديل 2011
بلد المنشأ : ايطاليا
التوكيل " اوماتر"

السعر 109000
قطع الغيار :: معقوله بالنسبه لكونها اوروبي ... مع المبالغه في سعر تيل الفرامل اللي دلوقتي يوكو و الاستاذ غمراوي و الاستاذ tareket بيشوفولو بديل علشان هو برى الضمان !
… نبدأ اولا بمعلومات عامه عن العربيه
الموتور : 1400 سي سي ... 77 حصان ... 4 سيلندر ... 8 صمامات sohc ... العزم 115@3000 rpm الدفع امامي
التسارع من 0-100 : 13.2 ثانيه
السرعه القصوى : 180
نظام التعليق الامامي : ماكفيرسون " مستقل "
نظام التعليق الخلفي : تورشن بيم " متصل "
الابعاد : الطول : 4056 مللي متر
العرض : 1678 مللي متر
الارتفاع : 1490 مللي متر
المسافه بين العجلتين الاماميه و الخلفيه : 2510 مللي متر
الارتفاع عن الارض للعتبه: 155 مللي متر
مساحه التخزين الخلفيه بدون طي الكراسي : 275 لتر

مساحه التخزين بطي الكراسي الخلفيه : 1030 لتر


سعه تانك البنزين : 45 لتر
الكاوتش و الجنط :15*65 * 185 ... و الجنط اسبور " شكله جامد الصراحه "

صندوق التروس : ديولوجيك 5 سرعات + مرشدير
الامان : العربيه مزوده ب 2 ايرباجز و و اخده 5 نجوم في اختبار التصادم
الزجاج : فاميه و مثبت على الرخصه
العربيه بيجي معاها مفتاح بريموت و مفتاح عادي .... و كود المفتاح و كود الكاسيت .. عده تغيير الاطار و اطار استبن " بس بجنط حديد عادي " ...ايريال عربيه و 4 كتالوجات " واحد للعربيه وواحد للكاسيت وواحد للبلو اند مي وواحد مكتوب بالايطالي و مش فاهم منه حاجه "و يالطبع فيه ذي غلاف كده تحط فيه الكتالوجات شيك اوي الصراحه لونه ازرق

نبدأ بقى ندخل شويه اكتر في العربيه
التصميم الخارجي : العربيه من قدام مستوحاه من فيات 500 و شكلها مختلف عن الجراند بونتو في وضعيه الشبكه الاماميه

... اما من الخلف فهي مشتوحاه من الجراند بونتو مع اختلاف شكل الفوانيس المزوده بأنوار " الصراحه شكلها خرافه led lights "

الشكل الداخلي : مستوحى من الفيات برافو و التابلوه بينزل بلون الفرش مع شكل العدادت مخلي العربيه من جوه شكلها جامد جدا ... و الخامات المستخدمه هي مزيج من الجلد الطبيعي و الكربون فيبر و فعلا خامات محترمه جدا.


المفتاح : ذي بتاع الجراند و البرافو و ال 500 في الشكل و هو فيه 3 زراير .... واحد لفتح العربيه و واحد لفتح الشنطه و واحد لغلق العربيه ... و بالضغط على علامه فيات يطلع المفتاح

" و ايضا الشنطه يمكن ان تفتح من الخارج عن طريق الضغط على علامه فيات في الخلف " مثل البرافو "
نأخذ بقى العربيه حتى حتى كده
اولا نبدأ بالسحب : العربيه بالرغم ان موتورها 77 حصان الا انه مرضي جدا و بيعمل اللي انا عايزه و كده كده احنا مش على طول هنشد المهم الاستمتاع بالسواقه ... و الصراحه الموتور لم يخذلني حتى الان في أي شيء بجد ... و صوت الموتور هادي جداا !

الثبات : العربيه ما شاء الله ثابته جدا على الارض و معومتش مني ولا مره و انا بسوق على كوبري اكتوبر 140 و بأخد المنحنيات مستريح " و بأيد واحده كمان " ... بجد ما شاء الله صخره على الارض .
الفرامل : العربيه فراملها مفتريه بجد و انا اتعذبت في الاول علشان اتعود عليها ... بجد باللمس بتكلبش فيا ريت اللي يجبها يسوقها براحه اوي علشان ممكن تفرمل غصب عنك جامد اللي وراك يخبط فيك ... و برده في نظام امان مع الفرامل يعني لما تدوس فرامل جامد العربيه تعمل انتظار برتم سريع لتحذير اللي وراك من الفرمله المفاجئه .
العزل : العربيه عزلها حلو جدا و هي افضل من الجراند في الموضوع ده ... بجد تبقى قاعد حواها مش سامع صوت من برى خالص لضمان الهدوء .

انوار و مصابيح العربيه :
الفانوس الامامي و الانوار الاماميه : فيه عده انظمه و شكله قريب جدا من فانوس الجراند ... الانظمه اللي موجوده في الفاانوس 1) نور خفيف جدا بيشتغل مع نور التابلوه
2) نور متوسط و ده قوي و يكفي في الاضائه الليليه ... الا لو الطريق سفر او كحل
3) نور عالي : و ده قوي جدا بجد و بيعمي أي حد امامي
4) نور الصباح ( نور جانبي ) و ده بيشتغل من كمبيوتر العربيه و ملوش دعوه بأنوار العربيه خالص و بيفضل شغال على طول مجرد ما تشغل العربيه ... لكن بيقفل لما تشغل النور المتوسط او الفوجات " علشان متعميش الناس "
و الانوار الماميه فيها فنوس صغير للاشاره فوق الفوجات
الفوج الامامي : ده نوره قوي و بينفع في الشوارع المكسره ... و فيه خاصيه بتخليه ينور مع اتجاه عجله القياده " و ده علشان ينور الشارع اللي انت داخل فيه ..و برده الفوج بيتحرك مع عجله القياده corner lights "
و بمناسبه الحديث عن عمي الناس ... العربيه فيها حاجه كده بتخلى اافانوس اللي على الشمال نوره مركز اكتر في الطريق امامك عن الجنب الشمال علشان ميضرش في عين اللي جي عكسك

الفانوس الخلفي و الانوار الخلفيه : يحتوي على انوار " ليد " للاضائه الليليه ..و لميه توقف و لميه اشارات
و تحت فيه فانوس المرشدير و الفوج الخلفي " اللي لونه احمر ده "

الانوار من الداخل: ا ماميه فقط و هي عباره عن جزئين واحد للراكب و واحد للسائق و ممكن اضائه الاتنين مع بعض . و بجد انا مستغرب ليه مش عاملين نور للكنبه اللي ورى .

صندوق القفازات فيه نور برده خاص بيه و يضاء عند فتح الصندوق ... العربيه من جوه انوارها لونها احمر ذي ما في الصوره
عجله القياده : multi function

نتكلم شويه عن صندوق التروس الديولوجيك اللي الناس مستغرباه :)


الفتيس عباره عن فتيس مانيول تماما مكون من ديسك و اسطوانه ... لكن اللي مخليه اوتو هو الدبرياج اللي بدل ميكون بدال ... بيكون موتور كهربائي يتحكم فيه كمبيوتر العربيه و الفتيس مكون من "+ و – للنقل و
....و في عجله القياده فيه دراعين للنقلm/a ..Paddle shift للنقل بين وضع اوتو و مانيول , R للمرشدير ,.للتموير N لتبديل ا لنقل السرعات برده .... في الفتيس ده العربيه بتنزل نقلات لوحده في جميع الاوضاع و
بتنقل لوحدها في وضع اوتو ... يعني ال الوضع مانيوال ده بيبقى لتثبيت الترس ... و الفتيس ده بيديك احساس المانيول في كل حاجه يعني في النقل و التسقيط و التسارع و كمان العربيه تريح منك على المطالع لو مش ضاغط فرامل و عمرها ما بتمشي لوحدها ذي الاوتو العادي ... يعني مانيول في الاداء و اوتو في الراحه .
نيجي لكراسي العربيه و الاتساع الداخلي : كراسي العربيه مريحه جدا جدا بجد و كرسي السائق يمكن تحريكه الى اعلى و اسفل و امام و الخلف و تحريك الظهر عن طريق بكره في الجنب
الوسع الداخلي الصارحه مناسب لاسره من 4 افراد مشتريحيين و ممكن شخص خامس بس يكون رفيع شويه
و اللي قاعد ورا بيكون مستريح و قاعد كويس ... يعني العربيه واسعه من جوه مقارنه بسيارات هاتش باك تانيه.

العربيه فيها زجاج كهرباء امامي فقط و فيها تحكم في المرايات الجانبيه بالكهرباء .. لكن الضم يدوي " و ده احسن علشان المرايات كبيره اوي و ببتخبط كتير ... بس الصراحه بتجيب الطريق كله بوضوح "

العربيه فيها مخرج كهرباء لكن مفهاش ولاعه ولا طفايه علشان صديقه للبيئه المفروض
تانك البنزين بيفتح من الخارج بالمفتاح .
بمناسبه التحدث عن البنزين فالعربيه موفره جدااا للبنزين " الاستهلاك 15 كيلو للتر " و مزوده بنظام ايكو و ده في الاوتو بس و فكرته بينقل العربيه بسرعه يعني على ار بي ام قليل "2 " و كده بوفر البنزين و برده في برنامج اسمه ايكو درايف و ده نتكلم عليه مع البلو اند مي.

نيجي للكماليات :
نبدأ بأهم حاجه في العربيه blue & me
و هو نظام مطور من شركه microsoft و به عده خصائص مثل اتصاله بالموبايل و استقبال المكالمات و الرد عليها عن طريق زرار في عجله القياده .. و يمكن منه اصدار اوامر صوتيه للعربيه مثل call " mohamed " , next track, etc.. و فيه قارء للرسائل و فيه usb لتشغيل الاغاني و وضع برنامج eco drive و تحديث Blue & me

برنامج eco drive ده برده مطور من micorsoft و خاص بفيات فقط و ده عن طريقه بتقاس طريقه سواقتك اذا كانت aggressive or ideal و بيقيس استهلاك البنزين عن كل رحله و يديك feed back عنها و يقارنلك الرحلات و يديلك نصائح لتعديل نظام سواقتك .

بعد كده sound system : و العربيه فيها cd player " mp3 " و فيها 4 سماعات كبار و 4 صغيرين و 2 تويتر و بجد الصوت ممتاز جدا و نقي ... و في ال cd player ممكن التحكم في صوت blue& me و تشغيل نظام يعلي صوت الكاسيت في السرعه العاليه و يوطيه عند التهدئه و فيه equalizer ,ضيط bass و هكذا .... نظام الصوت هو من نوع blu punket الالماني .

الباور : العربيه فيها زرار اسمه سيتي بيخلي الدركسيون خفيف جدا و ده بيستخدم في الركن و الزحمه فقط
التكييف : الصراحه مجربتوش في الصيف علشان استلمت في الشتاء بس الصراحه انا شايفه قوي و في التوكيل قالو لي انه معمول على كمبرسور ياباني .
start/stop: و ديه خاصيه موجوده في الايفو فقط دونا عن سيارات فيات الاخرى في مصر ..ز و هو نظام بيفصل العربيه في الاشارات و الزحمه و مجرد متدي نقله او تدوس بنزين العربيه تشتغل تاني .. و ده بيوفر بنزين جدا و موجدو له زرار في التابلوه علشان تلغيه لو مش عايزه .
خاصيه follow me home : و ديه علشان لما تركن امام بيتك و الدنيا ظلام تنور نور العربيه الامامي لمده صغيره بعد ما تسيب العربيه و تمشي لات=ناره الطريق امامك و بيقفل لوحد طبعا و حد وقت اقصى 120 ثانيه
شاشه المعلومات ... و ديه بقى فيها حجات كتير منها تقلب اغاني و تجيب استهلاك البنزين و تجيب نناقص بنزين قد ايه و تجيب متوسط السرعه و تجيب كل حاجه في menu العربيه مثل تشغيل الاضواء الجانبيه ... تعليه صوت التنبيه في العربيه ... عمل تنبيه على سرعه محدده كي لا تتجاوزها ... تشغيل نظام غلق الابواب بعد تجاوز سرعه 30 ... تشغيل trip b لو هتقارن رحلتين . و برده لوحه المعلومات تظهر اي باب مفتوح مثلا rear right open or front left open . و كمان لو لمبه اتحرقت في العربيه تحددلك مكانها ... و لو فيه اي مشاكل في العربيه في الفتيس .. تيل الفرامل ... الفرامل .. الزيت ... الشاشه تبينلك .... و كمان يظهر عليها انت على وضع auto ولالا manual و تظهرلك النقله ... و او جالك تلليفون تبينلك المتصل ...و ممكن تقلب منها في الارقام بتاعت موبايلك . " ارجو مكنش نسيت حاجه "

cruse control : و ده مثبت سرعه يعمل عن طريق ذراع خلف عجله القياده و فيه ممكن تزود السرعه و تنقصا دون الضغط على الدواسات و الموضوع ده بيتلغي مجرد الضغط على الفرامل ... و فيه زرار recored علشان تسجل السرعه اللي عايزها و تدوس عليه يجبلك السرعه لوحده " لو دوست فرامل و مثبت السرعه قفل "
في رأي العربيه ديه بسعرها ده حلوه جدا و تنافس بشده في السوق المصري ... و تمنها فيها الصراحه
اعتقد كده قلت كل حاجه تقريبا اعرفها عن عربيتي ... ارجو مكنش نسيت حاجه ان شاء الله(نقلا)

انفينيتي تشارك عمرو دياب مشواره الفني بعد اعتزال الهامر



اخيرا وبعد فترة ليست بالقصيرة استغنى عمرو دياب عن سيارته الهامر اتش2 لكثرة انتشارها
ولحرصه الدائم على التميز
ارسل عمرو دياب في طلب سيارة جديدة ليس لها مثيل في مصر حتى الان
وبمواصفات خارقة كالعادة تاتي سيارة انفينتي ال كيو اكس 56
اليابانية الاصل الامريكية الصنع
بموتور 5600 سي سي ذات اثنان وثلاثون صباب
وثمانية سلندرات ودفع رباعي
والعديد من المواصفات الخارقة
والكماليات غير المحدودة
ليبقى عمرو دياب على قمة التميز كالمعتاد بين فنانين مصر


سيارة عمرو دياب السابقة


هامر Hummer H2










والسيارة الحالية

انفينتي Infinity Q56
















باناميرا تخطف الانظار في فورميلا الأهرام

:


للعام الثاني على التوالي، عرضت شركة "بورش" التابعة لمجموعة "فولكس فاجن" الألمانية طراز "باناميرا" في معرض "فورمولا الأهرام" الدولي للسيارات، والذي يقام في دورته الثامنة عشر بمركز القاهرة الدولي بمدينة نصر .

جاءت السيارة "بورش باناميرا" كأول المتألقين في معرض الأهرام، حيث التف حولها الكثير من الحضور وأخذوا يتفحصونها ويتحسسون ما بها من فخامة لم يعتادوها من قبل .

ويعد طراز "باناميرا" أول سيارة لـ"بورش" في عالم السيدان، ويوجد من "باناميرا" فئتين من الأولى "باناميرا إس" بنظام الدفع الخلفي، والذي سيبدأ سعره من 89800 دولار, والفئة الثانية "باناميرا 4 إس" بنظام الدفع الرباعي والتي سيصل سعرها إلى 93800 دولار .



ومن ضمن الطرازات الفارهة التي لفتت الأنظار خلال المعرض أيضا طراز "جاجوار XJ" الأنجليزي، والذي تم اختياره مؤخرا أفضل سيارة فخمة لعام 2010 من قبل مجلة "توب جير" البريطانية الشهيرة المتخصصة في أخبار السيارات .

وكانت "جاجوار XJ" فازت منذ إطلاقها بأكثر من 20 تكريماً عالمياً بينها "أفضل سيارة فخمة" من مجلة "أوتو نيوز" الصينية، و"ملكة سيارات الليموزين" من مجلة "كواتروروتي" الإيطالية، ولقب "تصميم العام" من مجلة "أوتوموبيل مجازين"، ولقب "أفضل سيارة سيدان" في جوائز بلومبرج .